رویکرد جامعه و عادلانه؛ مطالبه پرستاران در اجرای قانون تعرفه‌گذاری

غرب نیوز گزارش می‌دهد؛

رویکرد جامعه و عادلانه؛ مطالبه پرستاران در اجرای قانون تعرفه‌گذاری

در حالی دو سال از اجرای قانون تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری می‌گذرد که دبیرکل خانه پرستار با اشاره به غیر علمی بودن نحوه اجرای این قانون، خواستار یک رویکرد جامع و عادلانه در تعیین ارزش خدمات پرستاری بر مبنای قانون ارزش نسبی خدمات شد.

به گزارش غرب نیوز، در روز‌های پایانی سال، گروه‌های مختلف صنفی حوزه سلامت در تلاش برای تعیین و تصویب تعرفه‌های خدمات درمانی متناسب با تورم موجود هستند. در این میان گروه‌های پزشکی خواستار افزایش ۴۶ درصدی این تعرفه‌ها شده و برخی از نمایندگان جامعه پرستاری کشور همگام با سایر خدمت ارائه‌کنندگان نظام سلامت هم خواستار افزایش این تعرفه‌ها شده‌اند.

این درخواست در حالی است شریفی مقدم دبیرکل خانه پرستار، افزایش تعرفه را کافی ندانسته و خواستار اجرای عدالت و در نظرگرفتن ارزش خدمات پرستاری متناسب با آنچه در کتاب ارزش نسبی خدمات که منبع اصلی تعرفه‌گذاری درمانی است، شد.

شیوه اجرای تعرفه‌گذاری پرستاری علمی و قانونی نیست

محمد شریفی مقدم گفت‌و‌گو با غرب نیوز، با بیان اینکه اعتقاد جامعه پرستاری کشور بر این است که آنچه که به نام تعرفه‌گذاری در نظام سلامت اجرا می‌شود اصلا تعرفه گذاری نیست، گفت: این شکل از تعرفه‌گذاری، پشتوانه کارشناسی و علمی نداشته و حتی قانون نیز چنین روشی را نپذیرفته است. بلکه خود را به عنوان یک چالش بزرگ برای جامعه پرستاری معرفی کرده است. این روش، که به راستی نمی‌توان آن را تعرفه‌گذاری نامید، فاقد پشتوانه‌ای است که بتواند آن را توجیه کند و در واقع، قانون نیز به صراحت چنین روشی را نپذیرفته است.

وی ادامه داد: از دو سال پیش که این وضعیت آغاز شد، ما به وضوح مشاهده کردیم که نه تنها روش‌های پرداخت در نظام سلامت شفاف نیستند، بلکه مدل‌های موجود نیز به درستی پیاده‌سازی نشده‌اند. در دنیا، پرداخت‌ها به سه دسته اصلی تقسیم می‌شوند؛ پرداخت ثابت که همان حقوق ثاب است، مدل پرداخت بر اساس خدمات که از سال ۱۳۷۶ برای جامعه پزشکی پرداخت شده در نظر گرفته شده است. این مدل اخیر بر اساس ۱۰ هزار خدمت تعریف‌شده در کتاب ارزش‌های نسبی است که در طرح تحول سلامت کامل شد. این مدل برای همه گروه‌های پزشکی و حتی پرستاری تعریف شده است، اما برای گروه پرستاری به صورت کامل مورد استفاده قرار نگرفت.

او گفت: در مدل کنونی تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری خطرات متفاوت هم برای مردم و هم ارائه دهنده خدمت، و زمان مورد نیاز برای ارائه خدمات و رده خدمتی که خدمات را ارائه می‌دهد و ضریب استهلاک، که بر اساس آنها وزن و ضریب K و ارزش ریالی داده می‌شود، به دقت مورد بررسی قرار نگرفته و این مسأله باعث نارضایتی عمیق در میان پرستاران شده است.

لزوم اعمال تعرفه‌گذاری بر اساس کتاب ارزش نسبی خدمات

شریفی مقدم بیان کرد: قانون‌گذار و جامعه پرستار بر این اعتقاد هستند روش محاسبه تعرفه بر اساس کتاب ارزش‌های نسبی خدمات که از سال ۱۳۷۶ در حال اجرا بوده و زیرساخت‌های آن فراهم و تجربه خود پس داده است باید برای پرستاران نیز اعمال شود، اما این موضوع انجام نشده و بر اساس تخت بیمارستانی مبلغی در نظر گرفته شد. از همان موقع جامعه پرستاری بار‌ها نسبت به این حالتِ غیر قانونی تعرفه‌گذاری اعتراض کرد. متأسفانه، مسئولان به این هشدار‌ها توجه نکردند و اکنون ما شاهد افزایش مهاجرت و ترک یا تغییر شغل از سوی پرستاران هستیم.

پیشنهاد جامعه پرستاری

دبیرکل خانه پرستار گفت: پیشنهاد جامعه پرستاری این است که خدمات آنها باید با همان دقت و جزئیاتی که برای سایر گروه‌های پزشکی تعریف شده، مورد توجه قرار گیرد. در واقع پرستاران خواهان ایجاد یک چارچوب قانونی و منطقی برای تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری هستند تا عدالت در نظام سلامت برقرار شود. ما نمی‌خواهیم که تنها درصدی از حقوق پرستاران افزایش پیدا کند؛ بلکه خواهان یک رویکرد جامع و عادلانه در تعیین ارزش خدمات پرستاری هستیم. امیدوارم با همت جمعی و توجه به نیاز‌های واقعی جامعه پرستاری، بتوانیم به سمت اصلاحات لازم حرکت کنیم و عدالت را در نظام سلامت کشور برقرار سازیم.

شریفی مقدم بیان کرد: اگر روش تعرفه‌گذاری خدمت پرستاری به درستی اجرا شود کارانه‌ای که پرستاران دریافت خواهند حداقل به اندازه حقوق آنها بود. اگر به واقعیت‌های موجود توجه کنیم و بر اساس فرم‌های کارشناسی و قانونی که قانونگذار تعیین کرده، عمل شود، آنگاه می‌توان به عدالت در نظام پرستاری دست پیدا کرد. ما در دورانی زندگی می‌کنیم که پرستاری ما در اوج خود قرار دارد و پرستاران با فداکاری و ایثار خود، بار سنگین سلامت جامعه را به دوش می‌کشند. اگر هر پرستار به حق خود برسد، آنگاه می‌توانیم شاهد افزایش قابل توجهی در کیفیت خدمات ارائه‌شده باشیم.

قائم مقام سابق سازمان نظام پرستاری یادآور: اکنون که برخی گروه‌ها تصمیم به افزایش تعرفه‌ها دارند، آیا نباید به این نکته توجه کنیم که این افزایش باید عادلانه و متناسب با زحمات واقعی پرستاران باشد؟ ما نمی‌خواهیم که تنها درصدی از حقوق پرستاران افزایش پیدا کند؛ بلکه خواهان یک رویکرد جامع و عادلانه در تعیین ارزش خدمات پرستاری هستیم.

به گزارش غرب نیوز، قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری که از سال ۱۳۸۶ تصویب شد بیش از ۱.۵ دهه طول کشید تا به مرحله اجرا برسد. اجرای این قانون سال‌ها از جمله مطالبات گروه‌های مختلف پرستاری بود، اما زمانی که به مرحله اجرا درآمد نه تنها مورد رضایت آنان واقع نشد بلکه شیوه یا آن مورد اعتراض واقع شد.

آیا شما به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد "رویکرد جامعه و عادلانه؛ مطالبه پرستاران در اجرای قانون تعرفه‌گذاری" هستید؟ با کلیک بر روی بین الملل، اگر به دنبال مطالب جالب و آموزنده هستید، ممکن است در این موضوع، مطالب مفید دیگری هم وجود داشته باشد. برای کشف آن ها، به دنبال دسته بندی های مرتبط بگردید. همچنین، ممکن است در این دسته بندی، سریال ها، فیلم ها، کتاب ها و مقالات مفیدی نیز برای شما قرار داشته باشند. بنابراین، همین حالا برای کشف دنیای جذاب و گسترده ی محتواهای مرتبط با "رویکرد جامعه و عادلانه؛ مطالبه پرستاران در اجرای قانون تعرفه‌گذاری"، کلیک کنید.