آشنایی با بهترین جنگنده اروپا که بهترین جنگنده آمریکا را شکست داد

امیرمسعود عابدین: در حالی که جنگنده F-۲۲ رپتور به دلیل پنهانکاری و قابلیت‌های قدرتمند خود همچنان بی‌رقیب است، اما یک نبرد هوایی در سال ۲۰۱۲ نشان داد که جنگنده یوروفایتر می‌تواند در نبردهای نزدیک رقابت کند. این رزمایش سؤالات مهمی را درباره نبردهای هوایی مطرح کرد و نشان داد که حتی برترین جنگنده‌های جهان نیز می‌توانند در سناریوهای خاص با چالش‌هایی روبرو شوند.

با وجود شهرت F-۲۲ رپتور به عنوان توانمندترین جنگنده هوایی جهان، این جت پنهانکار طی سال‌ها، تعدادی نبرد هوایی تمرینی را به جنگنده‌های قدیمی‌تر و کم‌توان‌تر مانند F-۱۶ و حتی EA-۱۸G گرولر، باخته است. یوروفایترهای آلمانی نیز به شهرت قدرتمند رپتور آسیب زدند. این باخت‌ها شاید تمرینی بوده و مهم نبوده‌اند، اما برخی افراد آن‌ها را کاملاً جدی گرفتند.

ماجرا از چه قرار بود؟

براساس گزارش nationalinterest، رزمایش‌های هوایی رد فلگ، یک دوره آموزشی پیشرفته برای نبرد هوایی است که طی آن، انواع مختلفی از هواپیماها از چندین کشور در برابر تهدیدات بزرگ و واقع‌گرایانه‌ای قرار می‌گیرند که برای شبیه‌سازی یک نبرد واقعی با دشمنی هم‌تراز طراحی شده‌اند. در سال ۲۰۱۲، آلمان برای شرکت در ماموریت‌های مختلف طی دو هفته، ۱۵۰ نیروی هوایی و هشت یوروفایتر تایفون از اسکادران ۷۴ نیروی هوایی تاکتیکی لوفته‌وافه (JG ۷۴) را به پایگاه هوایی ایلسون در آلاسکا فرستاد.

آشنایی با بهترین جنگنده اروپا

به گفته خلبانان تایفون آلمان، زمانی که F-۲۲ با مخازن سوخت خارجی در حال پرواز بود، تایفون‌ها اغلب می‌توانستند بر رپتور برتری پیدا کنند. با وجود اینکه این هواپیماها حدوداً در یک زمان طراحی شده‌اند تا در ظرفیت‌های مشابهی خدمت کنند، تفاوت چشمگیری در نحوه انجام مأموریت خود دارند.

با اینکه جزئیات زیادی از این رزمایش همچنان مبهم است، اما نکاتی درباره آن با اطمینان وجود دارد. بر اساس گفته‌های خلبانان، حداقل برخی از این رزمایش‌ها شامل نبردهای تک به تک بوده‌اند. گزارش‌های متعددی حاکی از آن است که رپتور مخازن سوخت خارجی حمل می‌کرده و باعث محدود شدن پنهان‌کاری و قابلیت‌های آکروباتیک آن شده است. این نکته بسیار مهم است، چرا که عملاً بزرگترین قدرت رپتور را از بین برده است.

آشنایی با بهترین جنگنده اروپا

F-۲۲ رپتور همیشه قرار بود یک انقلاب در قدرت هوایی باشد و به شدت بر فناوری پنهان‌کاری پیشگامانه آمریکا تکیه کرد تا پنهان‌ترین جنگنده عملیاتی روی زمین باشد. اما فقط پنهان‌کاری نیست که رپتور را به یک پلتفرم توانمند تبدیل می‌کند؛ درجه بالای ادغام سنسورها و آوینیونیک پیشرفته امکان درک بسیار زیاد موقعیت را برای این جنگنده فراهم می‌کند. به عبارت دیگر، کامپیوترهای روی هواپیمای F-۲۲ به خلبان اجازه می‌دهند تا توجه بیشتری به جنگ و کمتر به کارکرد هواپیما داشته باشد.

یوروفایتر تایفون از سوی دیگر، با مواد کامپوزیت پیشرفته ساخته شده و تنها ۱۵ درصد از سطح هواپیما فلزی است. مانند بسیاری از جنگنده‌های دیگر، تایفون از قابلیت‌های جنگ الکترونیک برای پنهان کردن بازده رادار خود بهره می‌برد. تایفون برای نگهداری آسان طراحی شده و از ۱۵ ماژول قابل تعویض برای به حداقل رساندن زمان تعمیر ساخته شده است.

از زمان ورود به خدمت، تایفون به یک پلتفرم چندوظیفه‌ای بسیار توانمند تبدیل شده و ریشه‌های برتری هوایی خود را پشت سر گذاشته است تا به یکی از جامع‌ترین جنگنده‌های امروز تبدیل شود.

۳۲۲

آیا شما به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد "آشنایی با بهترین جنگنده اروپا که بهترین جنگنده آمریکا را شکست داد" هستید؟ با کلیک بر روی پزشکی، اگر به دنبال مطالب جالب و آموزنده هستید، ممکن است در این موضوع، مطالب مفید دیگری هم وجود داشته باشد. برای کشف آن ها، به دنبال دسته بندی های مرتبط بگردید. همچنین، ممکن است در این دسته بندی، سریال ها، فیلم ها، کتاب ها و مقالات مفیدی نیز برای شما قرار داشته باشند. بنابراین، همین حالا برای کشف دنیای جذاب و گسترده ی محتواهای مرتبط با "آشنایی با بهترین جنگنده اروپا که بهترین جنگنده آمریکا را شکست داد"، کلیک کنید.