حرمت مراکز آموزشی، دانش آموزان، معلمان و فرهنگیان، حتماً باید حفظ شود

محسنی اژه ای در نشست با جمعی فرهنگیان و معلمان نمونه سراسر کشور؛

حرمت مراکز آموزشی، دانش آموزان، معلمان و فرهنگیان، حتماً باید حفظ شود

رییس قوه قضاییه گفت: بر قوه قضاییه، ضابطین دستگاه قضا و دستگاه های امنیتی فرض است که حرمت و حریم مراکز آموزشی و اعضای آن را پاس بدارند؛ قطعاً تردیدی در این مقوله وجود ندارد.

به گزارش گروه فرهنگ و جامعه خبرگزاری علم و فناوری غرب نیوز، حجت الاسلام والمسلمین محسنی اژه ای در نشست با جمعی فرهنگیان و معلمان نمونه سراسر کشور، طی سخنانی با اشاره به کلام مبارک حضرت علی (علیه السّلام) مبنی بر«مَن عَلَّمَنی حَرفاً فَقَد صَیَّرَنی عَبداً»، اظهار کرد: جایگاه معلم در جامعه ما جایگاه رفیع و مَنیعی است؛ اما باید ببینیم که آیا در عمل توانسته ایم این جایگاه رفیع و مَنیع را پاس بداریم؟ آیا تخصیص سهم و اعتبار و بودجه به آموزش وپرورش ما همتراز با اهمیت بالای نهاد آموزش و تربیت می باشد؟ علت پایین بودن امکانات مالی و تجهیزاتی آموزش و پرورش نسبت به برخی دیگر از دستگاه ها چیست؟ مگر غیر از این است که هر میزان هزینه کرد در آموزش وپرورش، به مثابه سرمایه گذاری است؟ اگر تغییر و جابجایی وزرای آموزش و پرورش در ادوار مختلف زیاد بوده است، علت این امر ناشی از اهمیت و عظمت کار در این وزارتخانه است یا بحث نقصان کارکردی مطرح است؟ 

فرهنگیان باید پاسدار حرمت و حریم نهاد آموزش و مرکز آموزشی و دانش آموز باشند

رییس قوه قضاییه در ادامه با تاکید بر تکریم جایگاه و مقام رفیع معلم و مدرسه، گفت: حرمت مراکز آموزشی و فعالان آن اعم از دانش آموزان و معلمان و فرهنگیان، حتماً باید حفظ شود؛ همانطور که حریم خصوصی آنها نیز باید حفظ گردد؛ شکستن این حرمت و این حریم از هیچ شخص و هیچ بخشی قابل قبول نیست؛ در وهله نخست خود معلمان و فرهنگیان باید پاسدار حرمت و حریم نهاد آموزش و مرکز آموزشی و دانش آموز باشند؛  در اینجا قطعاً باید رسیدگی صورت گیرد تا حق و حقوقی از کسی ضایع نشود؛ خُب چه کنیم که هم حرمت معلم و دانش آموز و حریم خصوصی اش حفظ شود و هم حقی از کسی ضایع نشود؟ باید در قبال این مسایل چاره اندیشی کرد.

رییس قوه قضاییه در بخش دیگری از اظهاراتش با اشاره به برخی نکات مطرح شده در جلسه در مورد ورود ضابطین برای بازداشت محکومین به داخل مدرسه گفت: بر قوه قضاییه، ضابطین دستگاه قضا و دستگاه های امنیتی فرض است که حرمت و حریم مراکز آموزشی و اعضای آن را پاس بدارند؛ قطعاً تردیدی در این مقوله وجود ندارد در این خصوص نیز آماده شنیدن پیشنهادات هستیم.

رییس دستگاه قضا در ادامه با اشاره به عرصه های گسترده و فراخِ تعامل و همکاری میان نهاد قضا و نهاد آموزش وپرورش در کشور، گفت: مشارکت فعالانه معلمان و فرهنگیان در راستای افزایش سطح دانش حقوقی و قضایی دانش آموزان و والدین آنها، یکی از عرصه های تعامل و همکاری میان نهاد قضا و نهاد آموزش وپرورش است؛ شما معلمان و فرهنگیان می توانید دانش آموزان را با حقوق و تکالیف اجتماعی و شهروندی شان آشنا کنید تا از این طریق از وقوع تخلف و جرم پیشگیری به عمل آید.

رییس عدلیه افزود: البته خود شما معلمان و فرهنگیان باید در مقام آموزش حقوق و قضا به دانش آموزان، نسبت به حیطه های قانونی عنایت و اِشراف داشته باشید؛ فی المثل در همین نشست دو نفر از معلمین از عبارت «ترک فعل» استفاده کردند؛ در اینجا باید توجه شود که مقوله ی «ترک فعل» شقوقِ مختلفی دارد؛ یک ترک فعل، منجر به جرم می شود و یک ترک فعل نیز مستلزم جرم است و مستقلاً جرم محسوب نمی شود؛ در این موارد حتماً قوه قضاییه باید ورود و برخورد قانونی کند؛ یک نوع ترک فعل هم وجود دارد که سبب تضییع امور می شود ، این ترک فعل ممکن است جرم نباشد اما از باب حقوق مدنی می توان به آن رسیدگی کرد؛ از سویی دیگر، باید دید شخصی که ترک فعل کرده، آیا قدرت اجرایی داشته یا خیر؟ بعضاً یک مدیر یا مسیول می خواهد کاری را انجام دهد اما امکانات آن را ندارد؛ لذا باید به این نکته نیز توجه شود؛ علی ایحال، لفظِ «ترک فعل» بسیار در حال مطرح شدن در جامعه است، بدون آنکه ابعاد و شقوق آن تبیین شود؛ شما معلمان و فرهنگیان در این زمینه می توانید اثرگذار باشید.       
 
قاضی القضات با اشاره به پرونده هایی که در دیوان عدالت درخصوص معلمان و آموزش وپرورش مطرح است، گفت: وزارت آموزش وپرورش نمایندگانی را معرفی کند تا به پیگیری دادخواست هایی بپردازند که درخصوص مقولات مرتبط با آموزش وپرورش، تسلیمِ دیوان عدالت اداری می شوند؛ حجت الاسلام والمسلمین مظفری رییس دیوان نیز نسبت به این موضوع و رفع مسایل حوزه آموزش و پرورش، اهتمام دارد.   

محسنی اژه ای در ادامه بیان داشت: مطابق گزارشات واصله از سازمان بازرسی کل کشور، جهت گیری اقدامات این سازمانِ نظارتی، همواره در راستای تامین منافع وزارت آموزش وپرورش بوده است؛ سازما بازرسی در موارد متعددی، پیگیرِ قوانین و بخشنامه های معطل مانده ی حوزه آموزش وپرورش بوده است و مکاتبه این سازمان با مجلس در رابطه با رتبه بندی معلمان، اقدامی اثرگذار در این حوزه بوده است. در اینجا نیز مجدداً تاکید داریم که هر مقدار از قوانین در حوزه کاری آموزش وپرورش که اجرا نمی شوند و یا به نحو مطلوب اجرا نمی شوند را به سازمان بازرسی برای پیگیری معرفی کنید.
 
رییس قوه قضاییه بیان داشت: بدون تردید حوزه همکاری و تعامل آموزش وپرورش و«معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه» نیز بسیار گسترده و مبسوط است؛ حضور قضات و حقودانان در مدارس، با هدف ارتقاء آگاهی های حقوقی و قضایی دانش آموزان و معلمان و تجویز و ترویج راهکارهای پیشگیری از وقوع جرم در میان قشر گسترده مرتبط با نهاد مدرسه، اعم از دانش آموزان، اولیای آنها، معلمان، فرهنگیان و خانواده های شان، اقدامی اثرگذار است؛ همچنین حضور دانش آموزان و معلمان در محاکم قضایی و یا جلسات هییت عمومی دیوان عالی و یا دیوان عدالت اداری در چارچوب ضوابط، امری بلاملانع و نافذ و مفید است.
 
رییس دستگاه قضا در پایان با اشاره به پیشنهاد مطرح شده در جلسه ناظر بر تجیهز هنرستان ها از طریق عواید و منابع حاصل از اموال تملیکی، گفت: در این حوزه، اختیار عمل با دولت است اما چنانچه قوه قضاییه بتواند کمکی ارایه دهد، حتماً دریغ نخواهیم کرد چرا که همانطور که تاکید کردم ما هزینه کرد در آموزش وپرورش را به مثابه سرمایه گذاری تلقی می کنیم.  

مدارس دولتی، مامن و پناهگاهی برای خانواده هایی که از لحاظ مالی تمکن ندارند، باشد

پیش از سخنان رییس قوه قضاییه، حجت الاسلام والمسلمین «موحدی»دادستان کل کشور به طرح مطالبی در خصوص ضرورت تقویت مدارس دولتی در جنبه های مختلف از سوی وزارت آموزش و پرورش پرداخت.

حجت الاسلام والمسلمین «موحدی» دادستان کل کشور ضمن انتقاد از  نحوه رسیدگی به مدارس دولتی و توسعه مدارس غیرانتفاعی، گفت: ما به عنوان نظام اسلامی وظیفه داریم شرایط و زمینه شکوفایی استعدادهای فرزندان این جامعه را فراهم کنیم اما متاسفانه این شرایط در اغلب موارد در مدارس دولتی فراهم نیست.

دادستان کل کشور عنوان کرد: انتظار ما این است که مدارس دولتی، مامن و پناهگاهی برای خانواده هایی که از لحاظ مالی تمکن و امکانات لازم را ندارند اما دغدغه ی تربیت فرزندان شان را دارند، باشد.

احترام عدلیه به جامعه تعلیم و تربیت کشور

«صحرایی» وزیر آموزش و پرورش نیز طی سخنانی گفت: دیدار امروز جمعی از فرهنگیان و معلمان نمونه با رییس قوه قضاییه، یک جلسه بی سابقه است که پیش از این در هیچ دوره ای شاهد برگزاری آن نبوده ایم؛این جلسه نشان دهنده توجه ویژه حجت الاسلام والمسلمین محسنی اژه ای و قوه قضاییه نسبت به مقام معلم و امر تعلیم و تربیت است؛ اعتقاد ما این است که برگزاری این نشست از سوی دستگاه قضا، نشان دهنده احترام عدلیه به جامعه تعلیم و تربیت کشور است. 

وی ضمن قدردانی از سازمان بازرسی به واسطه تلاش هایی که در راستای حل مشکلات آموزش و پرورش و معلمان کشور انجام داده است، گفت: سازمان بازرسی با پیگیری ها و اقدامات خود، جزو مهم ترین بخش هایی بود که کمک کرد تا وزارت آموزش و پرورش بر مشکلات ناشی از مقوله رتبه بندی معلمان فایق بیاید؛ بعد از اقدام به موقع سازمان بازرسی، 300 هزار نفر توانستند اعتراض خود را در زمینه رتبه بندی ثبت کنند در حالیکه تا پیش از آن کمتر از 260 هزار نفر اعتراض خود را ثبت کرده بودند؛ کلیه این اعتراضات بررسی شد و امروز خرسندیم که اعلام کنیم به صورت جریانی شاهد اعتراض معلمان به رتبه بندی ها نیستیم بلکه اعتراضات موجود، صرفاً اعتراضاتی فردی هستند.

وزیر آموزش و پرورش ضمن قدردانی از کمک ها و مساعدت های سازمان بازرسی در زمینه اصلاح اساسنامه صندوق ذخیره فرهنگیان، گفت: همچنین با کمک های بی دریغ این سازمان، کارگروهی با مسیولیت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تشکیل شد و این کارگروه، مسیولیت انتشار کتاب های کمک آموزشی را برعهده گرفت.
صحرایی ادامه داد: همچنین بر خود لازم می دانم که از دیوان عدالت اداری و رییس این دیوان به سبب آنکه بسیاری از موضوعات را قبل از تبدیل شدن به یک مشکل اساسی، از جنبه پیشگیرانه با ما در میان می گذارند،قدردانی کنم؛ ما نیازمند آن هستیم که پیشگیرانه مورد رصد قرار بگیریم تا مرتکب خطایی نشویم و این کاری است که دیوان عدالت اداری به خوبی آن را انجام می دهد. 

وزیر آموزش و پرورش همچنین از اقدامات سازمان ثبت طی دوره اخیر در راستای صدور 30 هزار سند تک برگ برای این وزارت خانه قدردانی کرد.

صحرایی در ادامه، ضمن مثبت ارزیابی کردن صدور آراء جایگزین حبس از سوی قضات، خواستار استفاده از این ظرفیت در زمینه تجهیزهنرستان های کشور شد.

وی همچنین مقوله تعلیم و تربیت را عمومی ترین و فراگیرترین خدمتِ حاکمیت دانست و گفت: سند تحول آموزش و پرورش در واقع، ایتلاف برای اعتلای مقوله تعلیم و تربیت در کشور است و ما با تمام توان، پیگیراجرای این سند هستیم.

خانم «داوودی» از معلمان نمونه استان البرز طی سخنانی در این نشست ضمن قدردانی از اقدام رییس قوه قضاییه در تجلیل از قضاتِ معلم و خانواده های فرهنگی کارکنان قضایی استان هرمزگان، خواستار استفاده از ظرفیت قضاتِ معلم در زمینه آموزش مسایل حقوقی و کیفری به فرهنگیان، دانش آموزان و خانواده های آنها شد. 

وی در بخش دیگری از صحبت های خود اشاره به ظرفیت های نرم افزار شاد در آموزش موارد پیشگیرانه به دانش آموزان، خواستار اعتباربخشی به کارت هویتی معلمان در مراکز و مراجع قضایی شد. 

خانم «شاکری» از معلمان نمونه شهر تهران طی سخنانی در این نشست، تکریم مقام معلم را به معنای تکریم دانش و فرهنگ در جامعه دانست و گفت: همه ما باید در مقوله ارتقای جایگاه مقام معلم، وظیفه و مسیولیت خود را به نحو احسن انجام دهیم. 

وی، اتهام زنی به معلمان را به مثابه اتهام زنی به مجموعه دانش و فرهنگ کشور دانست و خواستار اتخاذ رویکردهای پیشگیرانه از سوی قوه قضاییه در این زمینه شد و در ادامه گفت: ما خواستار وضع قوانین و مقرراتی هستیم که ورود ضابطین به مدارس برای برخورد با معلمان را ممنوع کند. 

«مهدلو» نماینده یکی از تشکل های فرهنگیان نیز در این نشست، ضمن قدردانی از اجرای طرح نور توسط فراجا و پشتیبانی قوه قضاییه از اجرای این طرح، خواستار استمرار این روند شد. 

وی ضمن تاکید بر ضرورت تکریم هرچه بیشتر معلمان در محاکم قضایی به ویژه در مرحله بازپرسی، خواستار ایجاد کارگروهی مشترک با حضور معلمان و دست اندرکاران قوه قضاییه برای حل مشکلات آن دسته از پدران و مادرانی شد که فرزند محصل دارند و به دلیل ارتکاب جرایم غیرعمد در زندان به سر می برند. 

«بشیرنژاد» از معلمان نمونه شهرستان های استان تهران با اشاره به ابعاد منفی گسترده پدیده «معلم بلاگری» در فضای مجازی، خواستار اتخاذ سازوکارهایی از سوی قوه قضاییه برای مقابله با این پدیده و صیانت از حریم خصوصی دانش آموزان شد.

وی ضمن انتقاد از اهانت به جایگاه معلمان در یکی از سریال های اخیرشبکه نمایش خانگی، خواستار برخورد قاطعانه و بدون اغماض قوه قضاییه با عوامل این گونه اهانت ها شد و در ادامه گفت: ورود ضابطین قضایی به مدارس، جو نامناسبی را در مدرسه و میان دانش آموزان ایجاد می کند و ما از دستگاه قضایی انتظار داریم که با صدور بخشنامه، از این امر جلوگیری کند.

«کربلایی» نماینده یکی از تشکل های فرهنگیان نیز در این نشست گفت: ما باید کاری کنیم که فرزندان مان به معلم بودن پدران و مادران خود افتخار کنند و چنانچه این نگاه در جامعه به وجود بیاید دیگر شاهد نخواهیم بود که یک فیلمساز به خودش اجازه دهد علیه معلمان فیلم بسازد. 

وی در ادامه، تعطیلی های پیاپی مدارس طی سالیان اخیر به واسطه شیوع بیماری کرونا یا مواردی نظیر آلودگی هوا را دارای مضرات بسیارزیاد عنوان کرد و در ادامه خواستار فراهم شدن زمینه ای برای بازدیددانش آموزان از دادگاه ها و فرایندهای دادرسی شد.

آیا شما به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد "حرمت مراکز آموزشی، دانش آموزان، معلمان و فرهنگیان، حتماً باید حفظ شود" هستید؟ با کلیک بر روی بین الملل، ممکن است در این موضوع، مطالب مرتبط دیگری هم وجود داشته باشد. برای کشف آن ها، به دنبال دسته بندی های مرتبط بگردید. همچنین، ممکن است در این دسته بندی، سریال ها، فیلم ها، کتاب ها و مقالات مفیدی نیز برای شما قرار داشته باشند. بنابراین، همین حالا برای کشف دنیای جذاب و گسترده ی محتواهای مرتبط با "حرمت مراکز آموزشی، دانش آموزان، معلمان و فرهنگیان، حتماً باید حفظ شود"، کلیک کنید.