فیلم کاردرمانی با کودکان اوتیسم

به طور کلی، کودکان دارای اوتیسمی که محرک دیداری یا یادگیری دیداری اولویت اول آنها می باشد، ممکن است به مدل سازی ویدیویی به عنوان یک تکنیک مداخله ای بهتر در پاسخ دهند. مطالعات نشان می دهد که رنگ و طرح لباس مرد عنکبوتی واقعی می تواند بر روی حالت روحی و روانی کودکان تاثیرگذار باشد . به طور معمول سه نوع فیلم آموزشی کودکان اوتیسم وجود دارد که برای آموزش انواعی از مهارت ها به کار می رود : فیلم آموزشی اوتیسم کلاسیک، نقطه نظر و خود مدل سازی ویدیویی. فیلم آموزشی درباره اوتیسم شامل فیلمبرداری از عمل مورد هدف است. ویدیو مدل و عمل مورد هدف که به درستی اجرا و کامل شده است را ضبط می کند. این ویدیو سپس برای کودک دارای اوتیسم نمایش داده می شود.

فیلم کاردرمانی با کودکان اوتیسم

فیلم کاردرمانی با کودکان اوتیسم

کودک ویدیو را تماشا می کند و سپس این فرصت را دارد تا آن را اجرا کند. همانطور که قبلا گفته شد فیلم آموزشی اتیسم به طور موثر برای و آموزش مهارت های بازی، مهارت های اجتماعی، مهارت های خود یاری، مهارت های زندگی روزمره، مهارت های زبانی و مهارت های آکادمیک استفاده شده است.  زیر نظر دکتر صابر با در اختیار داشتن  و بهره گیری از تکنیک های  و متخصصین مجرب و آگاه به  در زمینه آموزش مفاهیم و آموزشهای رفتاری و آکادمیک به کودکان پیشرو می باشند. مدل سازی ویدیویی نقطه نظر (POVM) شامل فیلمبرداری از نقطه نظر مدل است، اغلب فقط دستهای فرد را هنگام تکمیل هدف مدنظر از نزدیک نشان می دهند .

این نوع مدل سازی ویدیویی بطور موثر برای آموزش بازی با اسباب بازی به کودکان پیش دبستانی ،مهارت های خود یاری، مانند لباس پوشیدن و مهارت های زندگی روزانه استفاده شده است. POVM تا حدی در حمایت از رفتارهای اجتماعی در کودکان پیش دبستانی و دبستانی دارای اوتیسم مفید بوده است خود مدل سازی ویدیویی(VSM) شامل فیلمبرداری از کودک دارای اوتیسم در حال اجرای چندباره مهارت هدف و سپس ویرایش ضبط برای ایجاد محصول نهایی است که در آن کودک در حال اجرای صحیح مهارت نشان داده می شود. کودک تنها فیلم آموزشی از خودش را در حال اجرای صحیح عمل می بیند VSM وقت گیر تر است و به دلیل نیاز به ویرایش نیازمند مهارت های تکنیکی بیشتری است؛ اما، هنگام آموزش مهارت های متنوع مفید واقع شده است.

بخصوص VSM می تواند مهارت های اجتماعی و زبانی ، رفتار حین انجام تکلیف و پایبندی به انظارات کلاس به عنوان مثال: برای تعیین اینکه آیا نوع فیلم آموزشی کودکان اوتیسم مورد استفاده (یعنی قیاس مدل های کلاسیک، خود مدل سازی و نقطه نظر) هم تاثیرگذار است یا نه؛ بررسی های تحلیلی و فراتحلیلی انجام شده است. تا این تاریخ که تفاوتی گزارش نشده است و همه انواع مدل سازی ویدیویی شاخصهای شیوه مبتنی بر شواهد را برآورده کرده است. با در نظر گرفتن متغیر سن فردی که به عنوان مدل ویدیویی عمل می کند، پژوهش ها نشان می دهند خواهر، برادر، همسالان و بزرگسالان همگی مدلهای موثری می توانند بسازند . تحریک فیزیکی به آن ها کمک می کند بفهمند چه انتظاری از آن ها می رود و سطح موفقیت شان را افزایش می دهد.

کار با مدلهای بالغ تر زمان کمتر و آموزش کمتری می طلبد، و مقرون به صرفه تر است. در حالیکه اکثر پژوهش های مدل سازی ویدیویی هنگام نشان دادن فیلم آموزشی به کودک دارای اوتیسم بر جلسات یک به یک تمرکز می کند، پژوهش نوظهوری وجود دارد که نشان می دهد از مدل سازی ویدیویی می توان به طور گروهی هم استفاده کرد. انعطاف پذیری در مدل سازی ویدیویی به عنوان یک مداخله به استفاده و بهره وری آن کمک می کند. در حالیکه مراحل ایجاد یک فیلم آموزشی سابقا نیاز به سطح خاصی از توانایی تکنیکی داشت، با معرفی گوشیهای هوشمند و تبلتها، مهارت های تکنیکی برای خلق مدل ویدیویی تقریبا هم اکنون جهانی شده است. باید در نظر داشت که، این مراحل سازگار با نوع دستگاه استفاده شده و مدل ویدیویی  کودک سه تلاش ناموفق دارد، به راحتی به کودک به طور فیزیکی انگیزه دهید تا رفتار هدف را اجرا کند.

کودکان دارای اوتیسم اغلب دوست دارند فیلم آموزشی اوتیسم را بارها و بارها تماشا کنند. مادامیکه آن ها رفتار هدف را اجرا می کنند، تماشای ویدیوها مهارت را تقویت می کند. آن ها می توانند ویدیو را چندین بار در روز یا هفته تماشا کنند. همانطور که قبلا ذکر شد، محققان در یافته اند که کودکان می توانند چند عمل را از روش (توانبخشی کودکان اوتیسم-راهکارها) روش های
در مرکز توانبخشی اوتیسم تهران . در ذهن بعضی از افراد، به افرادی با نقایص یا آسیب های فیزیکی کمک می کند تا بتوانند به فعالیت های عادی و روزمره ی خود بازگردند. من واقعا از فهم این که کاردرمانی چگونه می تواند به افراد مبتلا به اوتیسم کمک نماید، عاجز بودم معیارهای تشخیصی اوتیسم ایجاد اختلال در ارتباطات اجتماعی و رفتارهای تکرار شونده است.

دراوتیسم هیچ گونه اختلال فیزیکی وجود ندارد. بنابراین چرا افراد مبتلا به اوتیسم نیازمند کمک هدفمند در انجام فعالیت های روزمره هستند؟ چرا کاردرمانی به مشابه یک بخش ضروری در مداخلات اولیه ی اوتیسم است؟ علاوه بر نقص در ارتباط اجتماعی و رفتارهای تکرار شونده که کلیدهای اند، اغلب افراد مبتلا به اوتیسم دچار اختلالات چشمگیری در پردازش ورودی های حسی خود هستند. به همین دلیل است که در 60 تا 70% از افراد داخل طیف اوتیسم، برخی از انواع اختلالات پردازش حسی نیز تشخیص داده می شود.  این اغلب موجب اختلال در مهارت های حرکتی ظریف (هماهنگی عضلات کوچک وظریف دست با چشم ها)، حرکات درشت (هماهنگی دست ها و پاها)، حس عمقی یا پروپریوسپتیو (موقعیت بدن در فضا) و مهارت های وستیبولار (تعادلی) می شود.

به عبارت دیگر، مشکلات مربوط به پردازش حسی انجام وظایف عادی روزمره را برای افراد درون طیف اوتیسم حتی دشوار تر نیز می کند. از این رو، نیاز بیشتری به کاردرمانی برای این افراد احساس می شود. ممکن است علاقه ای به امتحان کردن چیزهای جدید را نداشته باشد اما والدین می توانند چیزهای جدیدی را جلوی او قرار دهند. این به طور قطع قدمی در مسیر صحیح است. اما برخی از کودکان اوتیسم بیش از حد حساس هستند و تمایل دارند برای آرام نگه داشتن خود، چیزی مانند یقه یا هر بخش دیگری از لباس خود را بجود. من بعنوان کاردرمانگر به شما والدین توصیه میکنم برای تحریک دهانی بیشتر ازگردن آویزهای جویدنی استفادره میشود. کمک به توسعه ی مهارت های تمرکز وتوجه در کودکان اوتیسم .

اغلب حساسیتهای حسی می تواند تمرکز و یادگیری را مهار کند(مانع یادگیری شود) زیرا کودک با غلبه ی ورودی های حسی که به سمت او می آیند، دچار پریشانی و حواس پرتی می شود. محاسبه و اندازه گیری دقیق ابعاد بدنی کودکان در فرآیند طراحی و تولید لباس اسپایدرمن مشکی از اهمیت ویژه ای برخوردار است . بالا بردن قدرت عضلات مرکزی(عضلات ثبات دهنده به بدن) ثبات واستحکام عضلات مرکزی(تنه ولگن) در حرکت بسیار مهم هست اما این امر درکودکان دارای اوتیسم ضعیف است،آنها فاقد توانایی طبیعی برای انجام سیت آپ(دراز نشست) به مدت طولانی(استقامت)، و یا انجام کارهایی که فعالیت فیزیکی زیادی را نیاز دارند دچار مشکل هستند.
اما آنچه که پیشنهاد میشود با توجه با توصیه های که در مورد وضعیت حسی کودک گفته شده برای کمک به افزایش سطح تمرکز کودک در کلاس پیشنهادات مختلفی ارایه میشود :

  • استفاده از / پوشیدن لباسهای یا وسایل سنگین- موجب ایجاد فشار عمقی در عضلات و مفاصل شده و با آزاد سازی هورمون سروتونین، یک آرامبخشی طبیعی، در رسیدن به حالت آرامش کمک می کند.
  • وقفه های منظم – برای آرام ماندن و حفظ تمرکز در کلاس درس، به طور ویژه به وقفه های منظم در حین درس خواندن نیاز دارد. این وقفه ها می توانند به سادگی یک توالت رفتن، بردن چیزی به دفتر مدرسه و یا یک پرش سریع روی ترومپولین باشند.
  • استفاده از هدفون- برای کمک به حذف حواس پرتی های شنیداری ناخواسته و افزایش سطح تمرکز فوق العاده است.
  • ارایه ی فضای کار بیشتر برروی میز– به دلیل تدافع لمسی، فضای شخصی برای برخی از کودکان چالش بزرگی است و او قادر نیست بدون دست پاچگی و آشفتگی حسی از یک میز به طور مشترک با سایرین استفاده کند. نشاندن او در انتهای میز و دادن فضای بیشتر موجب افزایش سطح تمرکز کودک می شود.

این به دلیل کشش عضلانی کم و قدرت واستقامت عضلانی ضعیف است که مشکل رایج دیگری در افراد مبتلا به اوتیسم به شمار می رود. قدرت عضلات مرکزی برای برنامه ریزی حرکتی و مهارت های حرکتی درشت حیاتی است و تاثیر چشمگیری بر سطوح تمرکز دارد از جمله توانایی نشستن و نوشتن به مدت طولانی در کلاس. در اینجا مجموعه ای از تمرینات و فعالیت ها را که در زیر آورده شده است، برای کمک به افزایش قدرت مرکزی کودک مبتلا به اوتیسم توصیه میکنم: کاردرمانی مهارت های شناختی را بهبود می بخشد . مهارت های شناختی عبارتند از هماهنگی بدن و ذهن مانند تفکر، حل مسیله و غیره. برای مثال، کودکی که نمی داند چگونه کتاب هایش را از کیف مدرسه اش بیرون بیاورد، دچار نقص در مهارت های شناختی است. بازی با مسیر 88 و تخته ی تعادلی می تواند مهارت های شناختی را در کودکان مبتلا به اوتیسم تقویت کند.

از آن جا که مغز کودکان اوتیستیک توانایی هماهنگی و پردازش میزان زیاد اطلاعات به دست آمده از محیط در یک زمان را ندارد، در بسیاری از اوقات این کودکان با یکپارچگی حسی مواجه می شوند. لباس مرد عنکبوتی مشکی با توجه به نیازهای خاص کودکان با نقص های جسمی نیز باید طراحی و ساخته شود . اوتیسم می تواند برای آرام کردن کودکان، افزایش بار حسی را در آنها از بین ببرد. افزایش بار حسی را می توان با دوچرخه سواری، نشستن روی توپ های درمانی، کوسن تعادلی، ننو، پریدن روی ترومپولین و بازی با اسکوتر، تخته ی تعادلی و دوچرخه ی تعادلی را تعدیل کرد. کاردرمانگران از تکنیک های برس کردن با استفاده از انواع مختلفی از برس ها مانند برس بدن حسی، برس موی حسی، مسواک های لرزشی برای آرام کردن کودک در برابر تحریک حسی استفاده می کنند. کاردرمانی به یادگیری مراقبت از خود، بازی و انجام وظایف مدرسه کمک می کند .

طریق مدل سازی ویدیویی همزمان یاد بگیرند، بنابراین برای انتخاب چندین رفتار هدف همزمان راحت باشید. همه کودکان به فیلم آموزشی اوتیسم پاسخ نمی دهند، اما کسانی هم هستند که سریع واکنش می دهند. چنانچه کودکی در حال تلاش است می توانید همیشه به عقب برگردید یا ویدیو را بررسی کنید ببینید آیا لازم است چیزی دوباره ضبط شود. مدل سازی ویدیویی مداخله ای است که بخوبی در مورد آن پژوهش شده و مراقبان کودک، پرستاران و پزشکان نیز می توانند آن را استفاده کنند و ابزاری بسیار کارآمد و موثر است که طیف وسیعی از رفتارهای هدف را در مجموعه ای از محیطها پوشش می دهد. طی سی سال گذشته، مدل سازی ویدیویی شیوع بیشتری یافته است و ابزاری قوی است که زندگی کودکان دارای را بطور مستمر غنی می سازد.

آیا شما به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد "فیلم کاردرمانی با کودکان اوتیسم" هستید؟ با کلیک بر روی کسب و کار ایرانی, پزشکی، ممکن است در این موضوع، مطالب مرتبط دیگری هم وجود داشته باشد. برای کشف آن ها، به دنبال دسته بندی های مرتبط بگردید. همچنین، ممکن است در این دسته بندی، سریال ها، فیلم ها، کتاب ها و مقالات مفیدی نیز برای شما قرار داشته باشند. بنابراین، همین حالا برای کشف دنیای جذاب و گسترده ی محتواهای مرتبط با "فیلم کاردرمانی با کودکان اوتیسم"، کلیک کنید.